Rowerem po Roztoczu Adamów nr 4 Do Zwierzyńca

Jacnia – Bondyrz – Guciów – Zwierzyniec – Kosobudy – Szewnia Dolna – Adamów – Jacnia. Długość – 47 km, stopień trudności – średni, zalecany rower trekkingowy lub górski (MTB), przeważają odcinki szosowe, jedynie odcinek przez Kolonię Bliżów i z Potoczka do Jacni biegnie drogą gruntową.

Z Bondyrza do Zwierzyńca jedziemy niebieskim szlakiem rowerowym. Główną atrakcją wycieczki jest Zwierzyniec z Ośrodkiem Edukacyjno-Muzealnym Roztoczańskiego Parku Narodowego, hodowlą koników polskich, słynnym kościołem „na wyspie” oraz założeniem wodnoparkowym zwanym „Zwierzyńczykiem”. Po drodze zobaczymy młyn w Bondyrzu, Zagrodę Guciów, źródlisko w Obroczy, a w drodze powrotnej pomnik bohaterów Powstania Zamojskiego w Szewni Dolnej oraz dawną cerkiew w Potoczku.

0,0 km – znad zalewu w Jacni wyruszamy wg opisu trasy 3, a więc najpierw do ośrodka wypoczynkowego i stacji narciarskiej, następnie skręcamy w prawo, aby dołączyć do szlaku pieszego czerwonego.
4,6 km – znaki tego szlaku opuszczamy dopiero tuż przed Bondyrzem. Wiodą one w prawo, do Bliżowa. Jedziemy prosto, by obok muzeum AK i pomnika pracowników fabryki mebli skręcić w lewo. Docieramy do starego młyna, przy którym znajduje się wyśmienita restauracja rybna „Chatka Rybaka”.
5,6 km – wyjeżdżamy na główną szosę
i skręcamy w prawo. Odtąd aż do Obroczy kierujemy się cały czas szosą.
8,3 km – mijamy drewniany kościół w Bondyrzu (styl nieco zakopiański).
10,7 km – po lewej znajduje się „Zagroda Guciów”, skansen i gospodarstwo agroturystyczne, gdzie można skosztować specjałów domowej kuchni. Za Guciowem przecinamy urokliwy las Roztoczańskiego Parku Narodowego.
15,2 km – przy skrzyżowaniu dróg w Obroczy stoi pomnik pomordowanych w czasie II wojny światowej, a za krzyżówką znajdują się źródła zasilające w wodę pobliską rzekę Wieprz. Opuszczamy szosę, skręcając w prawo, kierując się znakami niebieskiego szlaku rowerowego. Jedziemy piaszczystą drogą, która z czasem staje się utwardzona.
19,6 km – powracamy na szosę w Zwierzyńcu, skręcamy w prawo, by po chwili udać się w lewo, w ulicę Wachniewskiej. Ulica ta doprowadzi nas do turystycznego centrum Zwierzyńca, a więc w okolice kościoła „na wyspie”, Parku Miejskiego, gmachu dawnego Zarządu Ordynacji (obecnie technikum leśnego), założenia wodnoparkowego „Zwierzyńczyka”, a nieco dalej browaru i Ośrodka Edukacyjno-Muzealnego RPN przy ul. Plażowej. Do Obroczy powracamy tą samą drogą.
24,0 km – na rozwidleniu dróg w Obroczy skręcamy w lewo, w kierunku Zamościa. Przekraczamy rzekę Wieprz
i zagłębiamy się w lasy Roztoczańskiego Parku Narodowego.
28,3 km – Kosobudy. Tu napotkamy znaki czerwone szlaku pieszego. Po lewej na wzniesieniu znajduje się murowany kościół. Jest to dawna cerkiew wzniesiona w latach 1842–48. Kolejna miejscowość to Wólka Wieprzecka, gdzie znajdują się dwie stadniny koni – „Tarka” i „Stajnia Rozalia”, w których prowadzona jest nauka jazdy konnej
i organizowane są rajdy po Roztoczu.
32,0 km – skręcamy w prawo, ku Szewni Dolnej. Mijamy pomnik Powstania Zamojskiego skomponowany z wielkich granitowych otoczaków.
34,2 km – w Szewni Dolnej opuszczamy szosę, skręcając w utwardzoną szutrem drogę w prawo (początkowo niebieskim szlakiem pieszym, jednak na rozwidleniu rozstajemy się z nim, skręcając w prawo, pod górę). Czeka nas mozolny podjazd, aż wydostaniemy się na skraj lasu. Tu napotkamy znaki zielone szlaku pieszego, za którymi można się udać do pomnika bitwy pod Wojdą (dodatkowo 2,4 km w obie strony, nieuwzględnione w kilometrażu wycieczki, zob. opis trasy 3).
36,8 km – skręcamy w lewo. Przejazd do Adamowa odbywa się drogą gruntową, dalej asfaltem do Potoczka. Po drodze przecinamy ruchliwą drogę wojewódzką nr 849.
42,5 km – w Potoczku warto zwrócić uwagę na drewniany kościół, który jest dawną cerkwią. Zjeżdżamy szosą w kierunku Suchowoli.
44,5 km – skręcamy w prawo, w gruntową drogę leśną. Uwaga: miejsce łatwe do przeoczenia! Za ok. 500 m pojawiają się znaki tras nordic walking, które kierują nas do końca wycieczki.
46,5 km – parking nad zalewem w Jacni.