Rowerem po Roztoczu Krasnobród nr 2 Nie tylko sztolnie

Długość trasy – 43 km. Przebieg: KrasnobródPodklasztor – Szur – Łozowica – Husiny – rezerwat Piekiełko – Stanisławów – Górniki – Senderki – Stara Huta – Lasowce – Stara Huta – Hucisko – Malewszczyzna – Hutki – Krasnobród. Stopień trudności: średni. Zalecany rower MTB lub trekkingowy.

W okolicy wsi Szur pokonujemy piaszczysty podjazd do Husin. Do najtrudniejszych należy też droga gruntowa w okolicy wzgórza Kamień. Podobnie odcinki od miejscowości Lasowce do Starej Huty prowadzą drogą zróżnicowaną, miejscami piaszczystą. W okresie prac polowych przejazd może być utrudniony. Od Husin do miejscowości Szopowe jedziemy Trasą Rowerową Ziemi Józefowskiej (znaki zielone). Wycieczka zaczyna się na ul. Spokojnej, tuż obok Sanktuarium.

0,0 km – KrasnobródPodklasztor – ul. Spokojna, tuż obok Sanktuarium.
3,3 km – rozwidlenie dróg leśnych (tu: ciekawy drogowskaz – straszydło kierujące w lewo, do Galerii „Szur”). Jedziemy prosto. Przed nami piaszczysty podjazd przez las na grzbiet wysokości 350 m n.p.m., następnie zjazd przez Łozowicę do Husin.
7,5 km – Husiny, źródła rzeki Sopot – pomnik przyrody. Skręcamy w prawo
i odtąd poruszamy się Trasą Rowerową Ziemi Józefowskiej na Roztoczu (znaki zielone).
10,5 km – wzgórze Kamień, nazywane również Piekiełkiem – pomnik przyrody.
12,0 km – Stanisławów, skrzyżowanie
z szosą Krasnobród – Długi Kąt (wycieczka nr 5). Jedziemy prosto. W Górnikach skręcamy w prawo, za znakami zielonego szlaku rowerowego.
18,5 km – Szopowe, opuszczamy szosę, skręcając w lewo.
19,5 km – Szopowe, góra Młynarka – wzniesienie ostańcowe zbudowane ze skał kenozoicznych, zimą funkcjonuje na Młynarce wyciąg narciarski oraz tor do snowtubingu. Kontynuujemy przejazd zielonym szlakiem rowerowym.
21,0 km – wyjeżdżamy z lasu na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 849 z szosami lokalnymi do Zwierzyńca
i Górecka Starego. W pobliżu znajduje się stacja kolejowa Józefów Roztoczański. Skręcamy w prawo i jedziemy ok. 700 m drogą woj. nr 849.
21,7 km – koło kapliczki zjeżdżamy
z drogi wojewódzkiej w lewo. Po chwili zobaczymy znaki zielone szlaku pieszego im. A. Wachniewskiej.
23,5 km – Senderki, po lewej znajduje się teren sztolni służących do wydobycia kamienia (wycieczka boczna około
500 m). Skręcamy w prawo, by po chwili udać się w lewo. Polną drogą utwardzoną kamieniami wjeżdżamy na wzniesienie.
24,7 km – Stara Huta – „Szkoła 69” – budynek dawnej wiejskiej szkoły został zaadaptowany na pub w angielskim stylu. Na skrzyżowaniu dróg w Starej Hucie skręcamy w lewo.
25,7 km – kończą się zabudowania Starej Huty, zagłębiamy się w las. Odtąd kierujemy się znakami szlaków pieszych – zielonego i niebieskiego.
28,4 km – Lasowce, pomnik partyzantów AK i mieszkańców wsi poległych
4 II 1943 r. Jedziemy tak, jak prowadzą nas znaki zielonego szlaku pieszego im. A. Wachniewskiej. Na szerokim śródleśnym skrzyżowaniu opuszczamy szlak zielony, skręcamy w prawo i zjeżdżamy do Starej Huty.
30,6 km – ponownie jesteśmy w Starej Hucie. Skręcamy w lewo i jedziemy asfaltową drogą przez miejscowość.
31,6 km – na skrzyżowaniu nie zmieniamy kierunku jazdy i dalej poruszamy się prostą drogą przez Starą Hutę, następnie Hucisko.
34,8 km – powracamy na drogę wojewódzką nr 849, przejeżdżamy przez Malewszczyznę, następnie przecinamy las.
37,0 km – na zakręcie drogi wojewódzkiej odbijamy w prawo i kierujemy się znakami zielonego szlaku rowerowego do zalewu w Krasnobrodzie .
39,4 km – Hutki, źródlisko nad Wieprzem, po przeciwnej stronie rzeki stawy rybne z ławkami do odpoczynku
i deszczochronem. Obok leśniczówki zagłębiamy się w las. Za kapliczką Matki Bożej zjeżdżamy nad krasnobrodzki zalew. Koroną wału objeżdżamy zalew od północy.
41,6 km – przejeżdżamy przez śluzę na Wieprzu i ulicą Młyńską udajemy się do centrum Krasnobrodu.
42,7 km – Krasnobród, wycieczkę kończymy w centrum miasta, na placu Siekluckiego (Mieczysław Sieklucki był farmaceutą i społecznikiem, z jego inicjatywy powstała Ochotnicza Straż Pożarna w Krasnobrodzie). Ozdobą placu jest fontanna „Marysieńka”.