Rowerem po Roztoczu Krasnobród nr 3 Do Suśca

Długość trasy – 53,4 km. Przebieg: KrasnobródPodklasztor – Szur – Łozowica – Husiny – Ciotusza Stara – Majdan Sopocki – Oseredek – Susiec – Grabowica – Kunki – Wapielnia – Szur – Krasnobród. Stopień trudności: średni. Zalecany jest rower MTB lub trekkingowy.

Pierwsza napotkana trudność to piaszczysty podjazd do Husin (w okolicy wsi Szur). Tu rower trzeba prowadzić. Kolejny odcinek wymagający szczególnych umiejętności napotkamy w rezerwacie Nad Tanwią. Podobnie trudny, piaszczysty przejazd odbywa się przez miejscowość Szur. Znakowanie: zróżnicowane. Jest to kolejna wycieczka biorąca początek na ul. Spokojnej, tuż obok Sanktuarium.

0,0 km – KrasnobródPodklasztor, ul. Spokojna, tuż za murem Sanktuarium.
3,3 km – rozwidlenie dróg leśnych (tu ciekawy drogowskaz – straszydło wskazujące drogę do Galerii „Szur”). Jedziemy prosto wg opisu trasy nr 2.
7,5 km – Husiny, źródła rzeki Sopot – pomnik przyrody.
9,9 km – Ciotusza Stara, wjeżdżamy na drogę wojewódzkiej nr 853, by obok remizy strażackiej skręcić w szosę lokalną do Majdanu Sopockiego.
12,2 km – Majdan Sopocki – wieś ciągnąca się po obu brzegach zalewu na rzece Sopot. Nad zalewem jest plaża, molo oraz wypożyczalnia sprzętu wodnego. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i przejeżdżamy na przeciwną stronę zalewu.
12,9 km – na kolejnej krzyżówce udajemy się w prawo.
14,1 km – przecinamy szosę Nowiny – Grabowica. Kierujemy się na wprost. Odtąd do Suśca jedziemy Centralnym Szlakiem Rowerowym Roztocza (czerwonym).
16,8 km – Oseredek, dojeżdżamy do szosy i skręcamy w lewo. Jedziemy obok muzeum pożarnictwa, utworzonego przy miejscowej remizie.
19,4 km – Susiec, miejscowość turystyczna. Udajemy się w prawo, by obok kościoła pw. św. Jana Nepomucena pojechać niebieskim szlakiem rowerowym do Borowych Młynów. Po 3,5 km jazdy tym szlakiem, na granicy oddziałów leśnych 143/144/163/164 skręcamy w lewo, w piaszczystą przecinkę.
23,6 km – Kościółek – zwany również Zamczyskiem – piaszczyste wzniesienie o stromych stokach, dawne grodzisko
i klasztor, później kwatera oddziałów powstańczych i partyzanckich. U jego podnóża rzeka Jeleń wpada do Tanwi.
25,9 km – rezerwat Nad Tanwią – 24 progi skalne tworzące małe wodospady na odcinku 400 m. Słynne „szumy” zostały wybrane przez czytelników dziennika Rzeczpospolita jako jeden
z siedmiu cudów natury polskiej. Szosą, wzdłuż której wydzielono wygodny pas dla rowerów, powracamy do Suśca.
29,8 km – skrzyżowanie z szosą Susiec – Tomaszów Lub., droga na wprost prowadzi do parkingu z miejscem obsługi rowerów (MOR) na szlaku Green Velo. Skręcamy w lewo i jedziemy główną ulicą w Suścu.
31,1 km – obok szkoły i Gminnego Ośrodka Kultury (punkt informacji turystycznej) udajemy się w prawo, szosą w kierunku Grabowicy. Wjeżdżamy na punkt widokowy.
32,1 km – wieża widokowa, stojąca na  najwyższym wzniesieniu w okolicy, można z niej podziwiać krajobrazy Roztocza oraz panoramę Suśca.
34,4 km – Grabowica, na skrzyżowaniu wybieramy szosę skręcającą lekko
w prawo.
37,0 km – Kunki, opuszczamy wygodną szosę, skręcając w lewo. Odtąd prowadzi nas zielony szlak pieszy.
38,0 km – Łasochy, udajemy się w lewo
i drogą woj. nr 853 (uwaga na duży ruch samochodowy), by po ok. 800 m skręcić w szosę lokalną do Łuszczacza. Następnie, kierując się drogowskazami Szlaku Geoturystycznego, wjeżdżamy na Wapielnię.
41,5 km – Osiągamy kopulasty pagór Wapielni, jest to najwyższe wzniesienie Roztocza Środkowego (386,5 m n.p.m.). Zjeżdżamy do Łuszczacza.
44,4 km – Łuszczacz, na skrzyżowaniu jedziemy prosto i zagłębiamy się w las. Napotykamy niebieski szlak rowerowy (wycieczka nr 5), który prowadzi grzbietem Białej Góry (360 m n.p.m.). Zjeżdżamy utwardzoną drogą do Figarni (leśniczówki Zielone).
47,4 km – szlak niebieski kieruje się
w lewo, my jedziemy drogą utwardzoną na wprost.
49,4 km – obok leśniczówki Zielone osiągamy szosę Krasnobród – Tomaszów Lub. i skręcamy w lewo.
53,4 km – KrasnobródPodklasztor. Wycieczkę kończymy na placu przy punkcie informacji turystycznej. Znajduje się tu Galeria „Przystanek”, obok warto odwiedzić Sanktuarium Maryjne, przyparafialny kompleks muzealny oraz Kalwarię Krasnobrodzką.