Rowerem po Roztoczu Tomaszów Lub. nr 3 Szlak Historyczny

Długość trasy 47 km, w tym 22,5 km drogi asfaltowe, 0,2 km z kostki brukowej, 0,1 km
z płyt betonowych, 21,2 km gruntowe, 3 km szutrowe. Lokalnie występują odcinki piaszczyste, strome zjazdy i wyboje. Przebieg: Tomaszów Lub. – Glinianki – Żyłka – Szalenik-Kolonia – Bełżec – Chyże – Jeziernia – Rogowe Kopce – Rabinówka – Pasieki – Tomaszów Lub.

0,0 km – z Rynku w Tomaszowie Lub. jedziemy ul. Lwowską do Parku Miejskiego (0,7 km). Przy wjeździe do parku stoi pomnik Sybiraków. Objeżdżamy park i powracamy na ul. Lwowską koło Tomaszowskiego Domu Kultury (1,5 km). Jedziemy w prawo. Zaglądamy na cmentarz wojenny (1,9 km) i ponownie trafiamy na ul. Lwowską. Skręcamy w lewo.
6,1 km – skręcamy w lewo w drogę gruntową (przeciwnie do drogowskazu „Jeziernia”). Na rozwidleniu (6,6 km) jedziemy w lewo, natomiast na 8,2 kilometrze trzymamy się prawej strony, 300 m dalej również.
8,9 km – skręcamy w prawo w drogę asfaltową i mijamy urocze źródliska w miejscowości Sołokije. Jedziemy prosto (9,2 km), wg oznaczeń czerwonego szlaku pieszego. W miejscowości Żyłka (12,6 km), skręcamy w prawo, nadal za znakami czerwonego szlaku. Dojeżdżamy do „Młynków”, malowniczych stawów PZW.
13,7 km – przed stawami skręcamy w lewo,
a 100 metrów dalej również w lewo.
14,2 km – w Żyłce skręcamy w prawo i pokonujemy dość stromy podjazd szosą. Udajemy się w prawo (15,7 km) i jedziemy szosą, niebieskim szlakiem rowerowym.
17,6 km – udajemy się w lewo niebieskim szlakiem rowerowym do bramy Muzeum
Miejsca Pamięci, które upamiętnia ofiary niemieckiego obozu zagłady w Bełżcu. Wyjeżdżamy na ul. Lwowską w Bełżcu i skręcamy w prawo.
20,0 km – skręcamy w lewo w ul. Rzeszowską. Za szkołą mijamy przedszkole, czyli dawną „Popówkę”. Za nią stoi cerkiew z XVIII w. Skręcamy w lewo (21,4 km) do byłego parku podworskiego „Lipki”, w którym znajduje się pomnik Romów i Sinti – ofiar niemieckiego nazistowskiego obozu pracy w Bełżcu. Wracamy na ul. Rzeszowską (21,9 km) i skręcamy w prawo, by obok szkoły udać się w szutrówkę w lewo (22,2 km). Za strumieniem w lewo i pokonujemy odcinek piaszczysty. Opuszczamy las i mijamy pomnik przyrody – jałowiec (23 km). Skręcamy w lewo w drogę z kostki (23,1 km), a po 100 m w prawo. Jedziemy szosą czerwonym szlakiem rowerowym do miejscowości Chyże.
24,9 km – między numerem domu 12 i 14 skręcamy w prawo w drogę gruntową i pokonujemy dość stromy i piaszczysty podjazd. Trzymamy się lewej drogi (25,0 km), a dalej prosto (dość stromy zjazd, dalej podjazd).
27,4 km – dojeżdżamy do Jezierni, skręcamy w lewo, a na rozwidleniu znów w lewo, w kierunku Groty Matki Bożej. Na końcu miejscowości (na rozwidleniu z krzyżem) jeszcze raz w lewo. Jedziemy drogą szutrową, przechodzącą w gruntową, dość piaszczystą. Skręcamy w prawo (31,1 km).
32,0 km – stadnina koni Rogowe Kopce, jedziemy drogą szutrową do Rabinówki. Skręcamy w lewo, dalej w prawo i chwilę poruszamy się drogą asfaltową przez wieś.
32,7 km – skręcamy w lewo w drogę gruntową (za domem nr 124 po lewej), jedziemy w stronę lasu, a później między lasem i polem do zabudowań. Przy budynkach udajemy się w prawo (34,3 km) i docieramy do szosy Tomaszów Lub. – Susiec (34,8 km). Skręcamy w prawo, a po 100 m w lewo i jedziemy przez wieś Pasieki.
37,5 km – Pasieki, za domem nr 262 skręcamy w prawo, w drogę gruntową. Za budynkami gospodarczymi ponownie w prawo. Na rozwidleniu (38,4 km) trzymamy się prawej strony, jedziemy wyboistą i piaszczystą drogą do lasu. Skręcamy w prawo (39,3 km), a po 50 m ostro w lewo (po górkę). Trzymamy się lewej strony (39,8 km). Zjeżdżamy do polany (40,7 km), gdzie napotykamy znaki niebieskie rowerowego Szlaku Łosiowego (trasa nr 9). Skręcamy w lewo i za tymi znakami docieramy na parking na Siwej Dolinie.
42,9 km – z Siwej Doliny jedziemy w lewo, następnie w prawo i wspinamy się dróżkami na północowschód przez las do toru rolkowego, boiska i kortów tenisowych OSiR, które objeżdżamy z prawej. Wydostajemy się na Aleję Sportową. Na ul. Żwirki i Wigury skręcamy w lewo, następnie kluczymy ul. Kościuszki, Rejtana, Piłsudskiego, Polną, Piskora i Kaczorowskiego. Przy przystanku BUSów (45,9 km) jedziemy w prawo i przecinamy drogę krajową nr 17 (ul. Zamojską). Skręcamy w ul. Starozamojską (46,3 km) i po 60 m dojeżdżamy do cmentarza żydowskiego. Wracając, skręcamy w ulicę Świętojurską (46,4 km) i jedziemy prosto do drewnianego kościoła (46,8 km), przy którym udajemy się w prawo.
47,0 km – dojeżdżamy do punktu, z którego rozpoczęliśmy wyjazd.