Rowerem po Roztoczu Narol nr 5 Szlak pomarańczowy

Długość trasy – ok. 30 km. Przebieg: Narol – Krupiec – Łówcza – Wola – Płazów – Ruda Różaniecka – Jezioro – Stawy – góra Grochy – Narol. Stopień trudności – średni. Oznakowanie: kolor pomarańczowy. Krótszy wariant trasy (5a) prowadzi z Płazowa do Narola asfaltowymi leśnymi drogami z pominięciem Rudy Różanieckiej (całość 23,5 km).

0,0 km – z rynku w Narolu udajemy się drogą asfaltową w kierunku Lubaczowa. Po przejechaniu ok. 1 km skręcamy w drogę w lewo do dzielnicy Krupiec (przejazd do Łówczy – trasa nr 4).
7,2 km – w centrum Łówczy skręcamy
w prawo. Jedziemy doliną potoku Łówczanka, po prawej napotkamy pomnik milicjantów poległych w 1945 r. w obronie miejscowego posterunku zaatakowanego przez UPA.
9,2 km – na krzyżówce kierujemy się
w prawo do Płazowa. Na wprost, pośród lip stoi przydrożna kapliczka. Jedziemy szosą przez las. Po lewej, przy kamiennym krzyżu znajduje się źródełko, w którym można zaopatrzyć się w czystą wodę. Wjeżdżając do Płazowa mijamy przydrożną kapliczkę.
12,6 km – osiągamy drogę wojewódzką nr 865 Jarosław – Bełżec i przecinając ją kierujemy się do Rudy Różanieckiej
(4 km). W centrum Płazowa wyróżnia się zabytkowy, murowany kościół parafii pw. św. Michała Archanioła, z 1822 r. Obok Ikościoła stoją dwie XIX-wieczne dzwonnice. Całość otoczona jest kamiennym murkiem z bramką z XIX w. I wieńcem starych drzew. Przed kościołem stoi pomnik wzniesiony w X rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę (1928 r.). W pobliżu znajduje się budynek dawnej karczmy żydowskiej oraz źródło. Po przeciwnej stronie drogi wojewódzkiej widoczna jest kopuła murowanej cerkwi greckokatolickiej wybudowanej z cegły w 1936 r. Opuszczamy Płazów szosą w kierunku Rudy Różanieckiej, biegnącą przez lasy sosnowe i pola. Na skraju lasu, około 300 m na południe od drogi znajduje się cmentarz żołnierski z
I wojny światowej.
16,8 km – w Rudzie Różanieckiej dojeżdżamy do pięknego zespołu pałacowoparkowego. W obiekcie mieści się od 1960 r. Dom Pomocy Społecznej. Do zespołu pałacowego należy dawny dwór, stanowiący od końca XIX wieku oficynę pałacową. Całość obiektów otacza park z przełomu XVIII i XIX w. ze stawami. W składzie florystycznym parku dominują krajowe gatunki liściaste, zwłaszcza fragmenty olsu na licznych wyspach, groblach i na obrzeżach stawów. W najbliższym otoczeniu pałacu przeważa klon i jesion. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, w kierunku Huty Różanieckiej i Suśca. Przejeżdżamy obok największego w powiecie lubaczowskim kompleksu stawów rybnych. W Rudzie Różanieckiej hodowano ryby jeszcze zanim tutejsze stawy stały się własnością Brunickich i Wattmannów. Baron Hugo von Wattmann specjalizował się w hodowli pstrągów i karpi. Za jego czasów w latach międzywojennych na bagnach i torfowiskach powstało około 10 stawów. Obecnie w Rudzie Różanieckiej działa gospodarstwo rybackie, pracujące na bazie zespołu stawów hodowlanych. Po lewej stronie szosy zobaczymy Karczmę i Hotel „Dębowy Dwór”. Można tu odpocząć i zjeść świeżą rybę na wyspie.
18,7 km – za stawami skręcamy w prawo, w asfaltową drogę leśną do Narola. Wspinamy się na górę Grochy, mijamy uroczysko „Kamieniołom Czepierlanka” oraz rezerwat Las Bukowy (opis trasy – wycieczka nr 1).
30,2 km – rynek w Narolu.