Rowerem po Roztoczu Lubycza Królewska nr 2 Szlak Okrężny

Długość – 26,4 km. Przebieg: pętla na trasie Lubycza Królewska – Szalenik – Zatyle – Łazowa – Rudki – Pawliszcze – Huta Lubycka – wzgórze Długi Goraj – Prenatka – Kniazie – Lubycza Królewska. Stopień trudności: odcinki szosowe są łatwe, natomiast przejazd przez Goraje jest trudny, ze względu na duże różnice wysokości i odcinki dróg gruntowych.

Oznakowanie: do Szalenika znaki czerwone Centralnego Szlaku Rowerowego Roztocza, dalej bez znaków. Z Huty Lubyckiej na Goraje czerwony szlak pieszy Wolnościowy. Powrót z Gorajów – niebieskim szlakiem pieszym Centralnym. Trasa bardzo ciekawa, z wysokimi walorami przyrodniczymi, rozległymi widokami oraz z licznymi zabytkami
i obiektami militarnymi z okresu II wojny światowej.

0,0 km – z Lubyczy Królewskiej udajemy się szosą na północ, w kierunku Nowosiółek. Przecinamy tory kolejowe i po 300 m skręcamy w lewo, by wspiąć się łagodnie szosą do wsi Szalenik. W niewielkim lesie po prawej kryje się jeden z betonowych schronów bojowych Linii Mołotowa (dojazd – około 100 m gruntową drogą w prawo).
5,3 km – na skrzyżowaniu dróg opuszczamy wygodny asfalt, skręcając w lewo. Po prawej w oddali zobaczymy jeden z granicznych schronów bojowych Linii Mołotowa. Droga gruntowa sprowadza nas do osady Zatyle.
7,5 km – Zatyle. Jedziemy obok stawu
z kapliczką św. Antoniego. Ponownie przecinamy tory kolejowe i drogą asfaltową opuszczamy miejscowość.
8,2 km – przeprowadzamy rowery przez ruchliwą drogę krajową nr 17. Po jej przeciwnej stronie wjeżdżamy na drogę w kierunku Huty Lubyckiej. Klinkierową drogą wspinamy się na płaskowyż. Od Łazowej (9,0 km) jedziemy asfaltową szosą przez Rudki (12,5 km)
i Pawliszcze (14,2 km).
15,4 km – Huta Lubycka, skręcamy ostro w lewo i odtąd aż na Goraje kierujemy się znakami czerwonymi szlaku pieszego Wolnościowego. W obrębie miejscowości napotykamy duże źródło. Zagłębiamy się w las, w którym droga zmienia się w gruntową.
17,4 km – na skrzyżowaniu z poprzecznym traktem opuszczamy szlak czerwony, skręcając w prawo. Asfaltową drogą trawersujemy stok aż natrafimy na znaki niebieskie szlaku pieszego Centralnego. Nimi kierujemy się w lewo, stromo pod górę, na szczyt Długiego Goraja (391,5 m n.p.m.) – kulminacji Roztocza po stronie polskiej.
18,3 km – siodło między Gorajami (opis – wycieczka nr 1). Stąd kierujemy się na północ i aż do Lubyczy nie rozstajemy się z niebieskim szlakiem pieszym.
18,8 km – Obórki, skrzyżowanie z trasą nr 3. Podążamy na wprost.
20,0 km – Prenatka, jedziemy prosto
i zagłębiamy się w wąwóz.
24,3 km – w Kniaziach warto na chwilę zostawić rowery przy drodze i wspiąć się na wzniesienie po prawej, na którym wśród drzew kryją się ruiny murowanej cerkwi pw. św. Paraskewy z początku XIX w. W pobliżu leżą dwa stare cmentarze greckokatolickie.
25,2 km – droga w prawo prowadzi do cmentarzy w Lubyczy Królewskiej – starego i nowego. Na starym cmentarzu greckokatolickim zobaczymy drewnianą dzwonnicę, przeniesioną
z Teniatysk (fot. na s. 135.).
25,6 km – po lewej źródła Łukawicy.
26,4 km – centrum Lubyczy Królewskiej.